اسفنديار رحيم‌‌مشايي ، معاون اول تازه منصوب شده، رئيس‌جمهور در آستانه بركناري از اين سمت و ديگر مسووليت‌هاي مهم در كابينه قرار گرفته است.
وي كه در دولت نهم رياست سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي را برعهده داشت، روز پنجشنبه گذشته با ارتقاي مقام از سوي رئيس‌جمهور به سمت معاون اولي او منصوب شد اما عملكرد او در چهار سال گذشته و اظهارات جنجال‌برانگيزش باعث شد تا بار ديگر فعالان سياسي نسبت به انتصاب او به عنوان يك مقام عالي دولتي واكنش نشان دهند.

در يكي دو سال گذشته نيز بسياري از فعالان سياسي خواستار بركناري او از سمت معاونت رياست جمهوري و رياست سازمان ميراث فرهنگي شده بودند كه البته احمدي‌نژاد در آن زمان زير بار نرفت اما ظاهرا اين بار براساس اظهارات ديروز نايب رئيس مجلس، رهبر انقلاب نظر خود را مبني بر كنار گذاشتن رحيم‌مشايي كتبا به احمدي‌نژاد ابلاغ كرده‌اند.

محمد حسن ابوترابي فرد ،‌ نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، حذف رحيم‌مشايي از سمت‌هاي كليدي و معاونت ‌هاي رئيس‌جمهور را تصميم استراتژيك نظام دانست و گفت: نظر رهبر معظم انقلاب مبني بر كنار گذاشتن اسفنديار رحيم‌مشايي از سمت معاونت، كتبا به رئيس‌جمهور ابلاغ شده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمين سيدمحمدحسن ابوترابي‌فرد در گفتگو با ايسنا تاكيد كرد: بايد بدون كمترين درنگ، حكم عزل يا قبول استعفاي رحيم‌مشايي از سوي رياست جمهور اعلام شود.

وي اين مساله را مطالبه‌ جدي رهبر انقلاب و خواست اكثريت قاطع نمايندگان مجلس دانست و تصريح كرد: اين خواسته در احترام به نظر رهبر معظم انقلاب و در قدرشناسي از نگاه علما و مراجع تقليد، چند ماه قبل از رئيس‌جمهور درخواست شد و امروز نيز به طور جدي و موكد در دستور كار نمايندگان مردم در مجلس است.

نماينده مردم قزوين با بيان اين‌كه بايد در اطاعت از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامي، احترام به مراجع عظام و در پاسخ مثبت به نگاه قاطع مجلس شوراي اسلامي نسبت به قبول استعفا يا عزل رحيم‌مشايي اقدام شود، يادآور شد: بايد در يك تعامل منطقي، عقلاني، اخلاقي و قانونمدار همان طور كه در بيانات رهبر معظم انقلاب در روز بعثت پيامبر اكرم(ص) تبيين شد، براي انتخاب مديران ارشد نظام و فراهم آوردن زمينه افزايش كارايي نظام جمهوري اسلامي، تلاش كرد.

دلايل تجديدنظر در انتصاب رحيم‌مشايي روشن نيست

اين در حالي است كه پيش از اعلام اين خبر، سيدمجتبي ثمره‌هاشمي، دستيار ارشد رئيس‌جمهور در شبكه جهاني جام‌جم، مخالفت‌ها با انتصاب رحيم‌مشايي به عنوان معاون اول رئيس‌جمهور را منطبق بر صحبت‌ها و دلايل روشن ندانسته و اعلام كرده بود در انتصاب وي به عنوان معاون اول رئيس‌جمهور، هيچ تجديدنظري صورت نمي‌گيرد. ثمره‌هاشمي با بيان اين كه هر انتخابي از سوي رئيس‌جمهور، موافقان و مخالفاني دارد، گفت: در مجلس هم، زمان راي‌گيري براي اخذ راي اعتماد ممكن است يك وزير با مخالفت 100 نماينده مواجه شود؛ ولي بالاخره راي اعتماد مي‌گيرد. دستيار ارشد رئيس‌جمهور با بيان اين كه رحيم‌مشايي بيش از هر كسي با رئيس‌جمهور كار كرده است، گفت: اين تجربيات و تعاملات و شناختي كه شخص رئيس‌جمهور از وي داشت، نشان داد كه او مي‌تواند در سمت معاون اولي موفق‌تر باشد. وي افزود: درواقع مسووليت‌ ايشان، پيگيري مصوبات دولت و كميسيون‌هاي حاشيه‌اي دولت و انجام وظايف رئيس‌جمهور در غياب ايشان بود. ثمره‌هاشمي با بيان اين كه دليل قاطع و روشني درخصوص كنار گذاشتن رحيم‌مشايي ارائه نشده است، گفت: مردم به رئيس‌جمهور راي داده‌اند و اعتماد كرده‌اند و رئيس‌جمهور هم به آقاي مشايي اعتماد دارد.

البته ثمره‌هاشمي در گفتگو با فارس با بيان اين كه صحبت‌هاي او خوب انعكاس نيافته است، گفت: در اين گفتگو اشاره كردم كه تاكنون تغييري در اين باره صورت نگرفته است و البته اين سخن بدان معني نيست كه در آينده نيز تغييري صورت نمي‌گيرد.

احمدي‌نژاد افراد مساله‌دار را طرد كند

اين در حالي است كه واكنش فعالان سياسي به انتصاب رحيم مشايي به عنوان معاون اول رئيس‌جمهور همچنان ادامه دارد. عليرضا زاكاني، عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با فارس، گفت: احمدي‌نژاد با پرهيز از حركت‌هاي ابهام‌زا و ياس‌آفرين و با طرد افراد مساله‌دار از اطراف خود بايد از فرصت دوباره‌اي كه مردم به او داده‌اند به بهترين شكل استفاده كند. وي با بيان اين‌كه برخي انتصابات بسيار زشت اخير اصلا داراي منطق درستي نيست، افزود: رئيس‌جمهور فردي را معاون اول دولت معرفي كرده است كه نه‌تنها از صلاحيت آن جايگاه برخوردار نيست، بلكه در شرايط فعلي براي حضور آقاي مشايي در دولت اعتراضات به جايي وجود دارد. زاكاني اين‌گونه انتصابات را آفت جدي براي دولت دهم و فراتر از آن براي اصولگرايي و مصالح نظام اسلامي دانست و عنوان كرد: رئيس‌جمهور بايد بكوشد سنت غلط دفاع از افراد در دولت‌هاي گذشته به دولت كنوني سرايت نكند. وي افزود: به هر حال انتصاب برخي افراد كه نه‌تنها شايستگي قبول مسووليت‌ها را نداشته بلكه محلي براي رخنه بدخواهان قرار مي‌گيرند، مايه ياس‌آفريني براي دولت را فراهم مي‌آورد و بايد در آن تجديدنظر شود.

مصباحي‌مقدم: انتصاب رحيم‌مشايي دستخوش تغيير مي‌شود

غلامرضا مصباحي‌مقدم، عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي گفت: تصور مي‌كنيم انتصاب مشايي به عنوان معاون اول رئيس‌جمهور دستخوش تغيير خواهد شد.

وي در گفتگو با ايسنا، با بيان اين‌كه مشخصا با انتصاب مشايي در سمت معاون اولي مخالف است، گفت: البته از اختيارات رئيس‌جمهور است كه معاونان خود را برگزيند، ولي ما از باب دلسوزي نسبت به دولت آقاي احمدي‌نژاد اين انتصاب را شايسته و مناسب نمي‌دانيم. نماينده مردم تهران در خانه ملت، گفت: اين انتصاب به زيان كابينه دولت دهم است و تصور مي‌كنيم به اين وسيله محمود احمدي‌نژاد شخصيت و جايگاهش را فداي اين انتخاب نادرست مي‌كند.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اين‌كه دولت نهم از نظر پاك‌دستي يك دولت ممتاز است و بهتر از دولت‌هاي ديگر عمل كرده است، گفت: اما از نظر مديريتي دچار ضعف‌هايي بوده كه انتظار نمي‌رود اين ضعف‌ها در دوره دهم باقي بماند.

در خصوص انتصاب مشايي بايد تجديدنظر شود

همچنين محمدنبي حبيبي دبيركل حزب موتلفه اسلامي، گفت: محمود احمدي‌نژاد در دولت نهم از ظرفيت كامل اصولگرايان براي اداره كشور استفاده نكرد و اميدواريم ايشان در دولت دهم به اين نكته توجه داشته باشند. محمدنبي حبيبي در جمع خبرنگاران در سنندج با تاكيد بر اين‌كه استفاده از ظرفيت محدود در هر رده مديريتي آثار سوئي درپي خواهد داشت، اظهار كرد: هيچ تشكلي حق سهم‌خواهي از دولت براي عضويت در كابينه دهم را ندارد و تنها در صورتي كه از سوي رئيس‌جمهور نظر خواسته شود، مي‌توانند مشورت بدهند و همه موظفيم وي را حمايت كنيم.

وي خاطرنشان كرد: رئيس‌جمهور بايد با نگاه به تمام ظرفيت‌هاي اصولگرايي، وزرا را به مجلس معرفي كند، چرا كه مصلحت ايشان، مصلحت دولت و مردم است.

جام جم آنلاين:

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا